Mecanismul de raportare a încălcărilor legii
Potrivit Legii 361/2022 persoanele care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat, au la dispoziție modalități de raportare folosind canale interne sau externe.
Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele: numele și prenumele, datele de contact ale avertizorului în interes public, contextul profesional în care au fost obținute informațiile, persoana vizată, dacă este cunoscută, descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul unei autorități, instituții publice, oricărei alte persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanei juridice de drept privat, precum și, după caz, probele în susținerea raportării, data și semnătura, după caz.
Prin excepție de la prevederile alin. (1) din Legea 361/2022, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii.
Raportarea prin canale externe de raportare
- Online, pe Platforma Avertizori https://avertizori.integritate.eu;
- Prin e-mail la adresa [email protected];
- Telefonic, la numărul 0372.069.869 selectând tastele 1 (Selectare lb. română), 0 (Acord înregistrare conversație), 3 (Direcția Avertizori în interes public). Conversațiile vor fi înregistrate automat;
- Prin intermediul serviciilor poștale la adresa ANI din Bulevardul Lascăr Catargiu nr. 15, Cod poștal 010661, Sector 1, București – România – În atenția Direcției Avertizori în interes public;
- Personal, prin prezența la sediul ANI (cu programare prealabilă efectuată la adresa de email [email protected]).
Raportarea prin canale interne de raportare
Semnalarea faptelor de încălcare a legii sau a normelor interne se poate face prin utilizarea uneia din următoarele posibilități:
Pentru raportarea situațiilor de încălcare a prevederilor legislative la nivelul Aeroportului Internațional Sibiu R.A., se acționează prin aplicarea regulamentelor interne și procedurilor de lucru specifice, disponibile pentru întregul personal, în concordanță cu prevederile legale în vigoare, precum:
Regulamente și proceduri interne specifice
- Codul etic al Aeroportului Internațional Sibiu (disponibil aici);
- Regulamentul intern al Aeroportului Internațional Sibiu;
- Procedurile specifice regiei în materie de / referitoare la integritate.
Prevederi legale în vigoare
- Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările ulterioare;
- Ordinul Secretariatului General al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului Controlului intern managerial al entităților publice;
- Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) ;
- Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE;
- Legea nr. 363 / 2018 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date;
- Directiva (UE) 2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii;
- Instrucțiunea MIPE nr.11 din 10.11.2023 privind punerea în aplicare a legislației UE și naționale privind protecția avertizorilor în interes public;
- Strategia națională anticorupție 2021-2025;
- Ghid de bune practici pentru implementarea Standardului 1 Etică și integritate.